Preventie primeert in het aanpakken van spijbelen

Door Ingeborg De Meulemeester op 2 juni 2017, over deze onderwerpen: Onderwijs, Spijbelproblematiek

Het aantal teruggevorderde schooltoelagen door afwezigheid op school blijft stijgen: voor het schooljaar 2014-2015 werden 1.363 schooltoelagen teruggevorderd. Dat blijkt uit de cijfergegevens die Vlaams Volksvertegenwoordiger Ingeborg De Meulemeester opvroeg bij onderwijsminister Hilde Crevits. Het aantal terugvorderingen ten opzichte van het aantal toegekende toelagen blijft gelukkig laag, onder de één procent in alle onderwijsniveaus.

“Enkel en alleen wanneer een leerling twee opeenvolgende schooljaren dertig of meer halve dagen afwezig is geweest, kan de schooltoelage teruggevorderd worden”, zegt Ingeborg De Meulemeester. Zij begrijpt de kritiek van Vlaams Ombudsman Bart Weekers en Kinderrechtecommissaris Bruno Vanobbergen op deze maatregel, maar stelt dat het terugvorderen een laatste stok achter de deur is, wanneer niets meer helpt. “Wanneer inspanningen op vlak van preventie, sensibilisering en informatie niet meer werken, is een meer sanctionerende maatregel zoals het terugvorderen van schooltoelagen een laatste stap in het tegengaan van spijbelen. Rechten brengen plichten met zich mee. De schooltoelagen moeten toekomen aan die leerlingen die er recht op hebben: de leerlingen die naar school gaan.”

“Veel belangrijker dan een sanctionerende maatregel is uiteraard kort op de bal spelen en vroeg ingrijpen”, vervolgt Ingeborg De Meulemeester. “We moeten sterk inzetten op preventie. Een goede maatregel is reeds van kracht: vanaf dit schooljaar 2016-2017 moeten scholen het CLB inschakelen vanaf een leerling al vijf halve dagen afwezig is. Daarvoor moest dat pas vanaf tien halve dagen afwezigheid. Ook wordt een afwezigheid sneller als zorgwekkend beschouwd: al vanaf 15 halve dagen afwezigheid, terwijl daarvoor een afwezigheid pas als zorgwekkend werd beschouwd vanaf 30 halve dagen afwezigheid.”

“Ik zie graag het aantal teruggevorderde schooltoelagen dalen. Voor het schooljaar 2014 – 2015 gaat het om 0,44 procent. Laten we sterk inzetten op preventie en gaan voor die 0 procent”, besluit Ingeborg De Meulemeester.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is