Groot personeelsverloop bij schooldirecties

Door Ingeborg De Meulemeester op 20 oktober 2015, over deze onderwerpen: Onderwijs

Er is nogal wat verloop in de schooldirecties. Alle wissels meegerekend kreeg een op de drie scholen er in schooljaar 2014-2015 mee te maken. Meer ondersteuning en teamwork moet de job werkbaar maken.
Van onze redacteur Tom Ysebaert

'In de zestien jaar dat ik voorzitter van een ouderraad van een basisschool was, heb ik vijf directeurs zien passeren. Of het nu om pensioen, gezondheidsproblemen, de job niet aankunnen of een conflict ging, ik vond dat toch veel.' Ingeborg De Meulemeester (N-VA), schepen in Beveren en Vlaams Parlementslid, vroeg zich af hoe het zit met het verloop bij schooldirecties in Vlaanderen. Ze vroeg de gegevens op bij de minister van Onderwijs, Hilde Crevits (CD&V).

Van de cijfers die ze kreeg, is ze danig geschrokken. In het schooljaar 2014-2015 werden 1.200 nieuwe directieleden geregistreerd. Dat betekent dat er zich in zowat één op de drie scholen een wissel had voorgedaan, basis- en middelbare scholen samen. Dat moet wel meteen gerelativeerd worden. Het gaat ook om lange en minder lange vervangingen, er zitten ook andere functies dan de formele directeur bij (adjunct, coördinator). Directieambten worden ook geregeld gedeeld door verschillende personeelsleden, wat meer wissels in de hand werkt.

Toch vindt De Meulemeester het fenomeen frappant genoeg om zich zorgen te maken. 'Bij zo'n groot verloop is er telkens het risico dat er expertise verdwijnt en dat de continuïteit van het schoolbeleid eronder lijdt,' zegt ze. Volgens het parlementslid is een gebrek aan begeleiding op de werkvloer een knelpunt, zeker voor beginnende directeurs. 'Het is geen toeval dat veel directeurs lijden onder psychisch-sociale aandoeningen en vaak afwezig zijn. Het is ook een eenzaam beroep. Meer teamwerk is aangewezen.'

Coaching

In haar antwoord zegt minister Crevits dat het hoge aantal nieuw beginnende directeurs laat vermoeden 'dat er iets schort aan de instroom en de begeleiding, maar ook aan de werkbaarheid van deze functie'. Startende directeurs worden volgens haar best gecoacht
door ervaren collega's. Dat kan in team, ook met directeurs van naburige scholen.

In het debat over de leerkrachtenloopbaan dat eind deze maand begint, zal ook over 'professioneel schoolleiderschap' gepraat worden. 'De directeur is de spilfiguur van onze scholen', zegt Crevits. 'Ze zijn bepalend voor de dynamiek: leraren die zich ondersteund voelen door hun directie, zijn dubbel zo tevreden als wie zich niet gesteund voelt.'

Ingeborg De Meulemeester vindt dat er dringend werk gemaakt moet worden van een evaluatie van het beroep. Op basis van die evaluatie moet er dan een duidelijk functieprofiel worden opgemaakt. Crevits pleit evenzeer voor een 'duidelijk profiel dat aansluit bij de
realiteit en dat het startpunt is van opleiding en professionalisering'.

Doorgroei

Bij de netten spreken ze niet van een structureel probleem. 'Die wissels gaan vaak om doorstroming', zegt Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. 'Als een coördinator doorgroeit naar een directiefunctie is dat eerder een waardering van de expertise dan een verlies. We wilden toch liever geen vlakke loopbaan?' De echte uitval - directieleden die ermee stoppen - schat hij op een op de tien. Eenzelfde cijfer tekenen we op bij de koepel van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs (OVSG).
Waar de netten het wel mee eens zijn, is dat schooldirecteur een zware baan is en dat meer ondersteuning welkom is. Lieven Boeve ziet daarvoor (net als Crevits) kansen in schaalvergroting: logistiek, administratie of personeelsbeleid kunnen naar een hoger
bestuursniveau. 'De directeur kan zich zo op zijn pedagogische taak concentreren.'

Alle verloop ten spijt zeggen negen op de tien directeurs in een enquête tevreden te zijn met de jobkeuze. Meer dan acht op de tien zouden er opnieuw voor kiezen.

Tom Ysebaert

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is